vrijdag 30 december 2016

Middleware - Dynatrace - Setup

Dynatrace server opzetten
Simpel, voer de jar-file uit “dynatrace-6.2.0.1239-linux-x64.jar” /opt/jdk/latest/bin/java –jar …
In de directory van dynatrace heb je daemons staan in init.d

Deze dus kopiëren naar /etc/init.d

Agents toevoegen

Ga naar configure rechtsboven in dynaTrace Client en kies “configure environment” Daar kun je kiezen welke agents je wenst te installeren en toevoegen.

Install Webserver Agent

Download de agent: en voer een “sh dynatrace-wsagent-6.2.3.1048-linux-x64.sh” uit.
Daarna:
Daarna:
Daarnaast moet je ook in de webserver een module laden, dus /etc/httpd/conf/httpd.conf voeg “LoadModule dtagent_module /opt/dynatrace-6.2/agent/lib64/libdtagent.so” onderaan alle LoadModules toe.
Ga naar de installatiemap onder init.d staat de daemon om de agent te starten. Deze kopieer je naar /etc/init.d en voeg je toe aan chkconfig –add
Tot slot ga je naar de installatiemap agent/conf en open je de dtwebagent.ini. Daar vul je het volgende in:

Install Java tomcat Agent



Ga terug naar “configure environment”, Application Servers en druk op add.
Kies “Apache Tomcat 5+” en geef de naam van de applicatie
Dan download je de agent en plaats je die op de server waar de tomcat draait en installeer je hem met het meegegeven commando: sudo /opt/jdk/latest/bin/java -jar dynatrace-agent-6.2.0.1239-unix.jar
Daarna voeg de regel toe aan het start scriptje van de tomcat
export CATALINA_OPTS="$CATALINA_OPTS -agentpath:/opt/dynatrace-6.2/agent/lib64/libdtagent.so=name=docman_admb_prod,server=dyna.admb.be:9998"
Opgelet: voor accept omgeving is er één collector en staat op de server zelf dus je verwijst naar de dyna.admb.be. Voor productie staan de collectors afzonderlijk. Één voor dmz en één voor lan (dync.admb.be = dmz-zone en dynl.admb.be voor lan-zone)

Extra configs

Injectie van script in html aanpassen zodat het niet bovenaan de header komt te staan.

Afzonderlijke collector

Installatie file dynatrace-collector-6.2.0.1239-linux-x86.jar uitvoeren in de directory opt/
Aanpassing aanbrengen aan ‘collector.config.xml’ in de directory /opt/dynatrace-6.2/collector/conf.

Upgrade uitvoeren

Zip file downloaden van de community site, uitpakken.
Via de client naar de server gaan, dan updates kiezen en bladeren naar de locatie waar de zip-file uitgepakt werd. Dan laten uitvoeren.
Daarna krijg je de keuze voor een complete upgrade of controlled. Best een complete doen.
Bij een nieuwe versie 6.2 -> 6.3 wordt de dynatrace server volledig opnieuw geïnstalleerd, daarna moet je ook de collector van 6.2 -> 6.3 uitvoeren.
Een service pack installeren heeft geen impact op de agents. Best is wel daarna de agent zo snel mogelijk de agent herstarten met update.
Met twee verschillende versies voor preprod en prod best de client de oudste versie houden, niet backward-compatible
Upgrade van de agents, hou rekening met de apache voor de injectie van de javascript voor eum. Ook een reload van de apache is nodig.

Move stored sessions

Steps to follow if you need to keep existing data

  1. Open the client and navigate to the dynaTrace Server settings (Settings->dynaTrace Servers...)
  2. Click on "Storage" to configure 
  3. Enter the new location of the session store (Absolute path or relative to the {install}/server/ directory) 
  4. Click "Apply", when prompted to restart the server, choose Later 
  5. Stop the dynaTrace Server either manually or through the client (right-click System Profiles->Shutdown Server...) 
  6. Move the contents of the original directory (ie. {install}/server/sessions) to the new directory (must be created) 
  7. Start the server 
  8. Verify the stored sessions still show in the Server's Session Storage on the client

Steps to follow if you have no existing data

If you have no data in your session store or don't intend to keep it, simply follow steps 1-4 and when prompted to restart, choose Yes.

Troubleshooting

If sessions are not found on restart, check the "Storage" link in the settings again to make sure the new location is set. 

If the new location has been reverted, check the Server.0.0.log in the System Information dashlet. 
Server Name-->Support Information-->Log Files-->Server.0.0.log 

The end of the file may have some errors about why the server couldn't initialize the location you picked.